Nieuws

17 januari 2014

Animo voor Lelystad Airport blijft beperkt

Vóór 1 november moet besluit vallen over dependance van Schiphol

Een vakantievlucht vanaf Lelystad naar het zonnige zuiden moet volgens de Schiphol Groep al in 2017 de gewoonste zaak van de wereld zijn. Maar luchtvaartmaatschappijen staan niet te trappelen om van de Haarlemmermeerpolder naar Flevoland te verkassen. Daar wil Schiphol zijn eigen regiovliegveld omvormen tot een Amsterdam Airport Lelystad om er jaarlijks tussen 1,5 en 4 miljoen passagiers te verwerken. De Tweede Kamer, die hierover vandaag spreekt, raakt ongeduldig.

De deadline van 1 november 2014 komt immers snel dichtbij. Voor die datum moet de Kamer groen licht geven voor de plannen. Maar een businessplan ontbreekt. Ook de milieueffecten van een mini-Schiphol moeten nog in kaart worden gebracht. De deadline werd gesteld door de Raad van State die eerdere besluiten over Lelystad Airport naar de prullenbak verwees. Het huidige regiovliegveld met een baan van 1250 meter wordt nu gebruikt voor zakenvluchten, opleidingen en recreatie.

De verhuizing van Europese zonvakantievluchten naar Lelystad is nodig om het voortbestaan van Schiphol als een wereldspeler te verzekeren, zo vinden de Schiphol Groep en het Rijk als grootaandeelhouder. Een commissie onder leiding van oud-minister Hans Alders (PvdA) werkt sinds 2007 aan de herverdeling van de nationale luchtvaartcapaciteit. Schiphol groeit van jaarlijks van 425.000 vluchten nu naar 510.000. Eindhoven en Lelystad moeten 70.000 Schipholvluchten gaan opvangen, waarvan Lelystad er 45.000 voor zijn rekening moet gaan nemen.

Het regiovliegveld Lelystad moet daarvoor worden omgetoverd in het 'Londen-Luton' van Nederland, schetst Schiphol. Tot 2020 worden 25.000 vluchten overgeheveld. Daarna moet blijken of er nog eens 20.000 bijkomen. De start- en landingsbaan wordt verlengd naar 2100 meter om grotere vliegtuigen aan te kunnen. Eerder haakte Schiphol Groep af bij de aanbesteding van Twente Airport in Enschede. Op die oude F-16-basis ligt al een baan van 3000 meter klaar.

Schiphol Groep investeert liever in de drukker bevolkte regio rond Amsterdam. Dat is ook wat een Kamermeerderheid van onder meer VVD, PvdA en CDA graag ziet. Maar grotere maatschappijen die goedkope vakantievluchten aanbieden, vinden Flevoland al ver weg. Bovendien klinkt er kritiek op de voorkeursbehandeling van Schiphols 'thuismaatschappij' KLM, inclusief partners. Die mogen vanwege Schiphols belangrijke internationale overstapfunctie in de Haarlemmermeerpolder blijven.

Momenteel probeert Schiphol prijsvechters en vakantievliegmaatschappijen te verleiden om toch in Lelystad een nieuw begin te maken. Hun bezwaren zijn talrijk: de voorgestelde baanverlenging zou te kort zijn, nachtvluchten zijn niet mogelijk en er bestaat grote onduidelijkheid over de faciliteiten en de bereikbaarheid van een nieuw Amsterdam Airport Lelystad. Om aan deze bezwaren tegemoet te komen, denken Lelystad en Flevoland aan een nieuw treinstation Lelystad-Zuid, een extra A6-afslag en een snelle ov-verbinding.

Ook onder de huidige gebruikers en de omwonenden van Lelystad Airport is veel kritiek op en onvrede met de plannen. Niet alleen vanuit Flevoland, maar tot uit de gemeenten Kampen en Amersfoort klinken protesten tegen de voorgestelde vliegroutes. Die nieuwe routes vaststellen blijkt een waar huzarenstukje, omdat het luchtruim rond Lelystad weinig vrije ruimte biedt. Natuurgebieden, woonwijken, militair luchtruim en de vertrek- en aanvliegroutes van Schiphol zelf moeten worden gemeden.

De Schiphol Groep presenteert in maart een ondernemingsplan met businesscase. Dat moet politici in Den Haag, Flevoland en Lelystad overtuigen te investeren in de infrastructuur rondom een nieuw Nederlands 'vrijetijdsvliegveld'.

Het luchthavenbedrijf, tevens vliegveldexploitant in Rotterdam-Den Haag en Eindhoven, beklaagt zich inmiddels bij het Rijk over ontbrekend geld voor luchtverkeersleiding. Die is nodig in Lelystad. Het Rijk geeft weer wel steun aan het toekomstige Twente Airport.

Kamerleden zijn niet alleen bezorgd over de haalbaarheid van Amsterdam Airport Lelystad, maar ook over de situatie bij de regioluchthavens buiten het bereik van Schiphol Groep. Vandaag komt ook de penibele situatie bij Maastricht-Aachen Airport ter sprake en het project om vliegbasis Twenthe in Enschede als Twente Airport nieuw leven in te blazen in de hoop op extra werkgelegenheid.

Maatschappijen die vakantievluchten aanbieden, vinden Flevoland te ver weg.

Trouw, 16 januari 2014
Quirrijn Visscher

Terug

Nieuwsarchief

Afgelopen maanden

Afgelopen jaren